“De kans die ik kreeg, was bijna te mooi om waar te zijn”

Bianka Gerritsen (49) gooide een paar maanden geleden het roer om. Na 20 jaar te hebben gewerkt bij een groothandel in kantoorartikelen besloot ze om een nieuwe uitdaging aan te gaan. “Ik ben als zorgondersteuner in de thuiszorg gaan werken.” Ze volgde daarvoor een kort opleidingstraject bij het Graafschap College. Haar werkgever Azora, een zorgorganisatie in de Achterhoek, ontving haar met open armen.

“Wij zijn blij met iedere nieuwe collega. Het is geen nieuws dat er binnen de zorg een groot tekort is aan personeel, ook in onze regio. Een probleem dat in de zomermaanden nog groter wordt, omdat veel zorgmedewerkers van hun vakantie genieten. Azora wil cliënten nu en in de toekomst de zorg blijven bieden die zij nodig hebben. Dat betekent dat we als organisatie voor een enorme uitdaging staan: hoe gaan we de personeelstekorten oplossen? We moeten buiten de gebaande paden denken. Het maatwerktraject om zorgondersteuners op te leiden, is daar een mooi voorbeeld van”, vertelt Sanne Menting, P&O adviseur bij Azora.  

Behoeften inventariseren

Azora stelde samen met thuiszorgmedewerkers, teammanagers en de opleidingsadviseur een actieplan op om het personeelstekort binnen de thuiszorg in de zomerperiode op te lossen, zonder de inzet van externe krachten. “Het uitgangspunt van Azora is dat mensen die écht in de zorg willen werken en over de juiste competenties beschikken, moeten kunnen werken in de zorg. We moeten dan goed kijken welke aanvullende scholing nodig is”, aldus Sanne. Ze vertelt verder: “Binnen de thuiszorg hebben we met alle betrokkenen geïnventariseerd waar de behoeften liggen: wat is er nodig om binnen de thuiszorg de juiste zorg aan cliënten te kunnen blijven bieden? Er bleek met name behoefte aan ondersteuners die de ervaren thuiszorgmedewerkers kunnen ontlasten door bepaalde werkzaamheden uit handen te nemen, zoals het aantrekken van steunkousen en het wassen van cliënten.” 

Op maat

Jochem Sipkens, manager Leven Lang Ontwikkelen bij de sector Zorg, Welzijn & Sport van het Graafschap College vertelt: “Azora benaderde ons met de vraag een traject te ontwikkelen om deze zorgondersteuners op te leiden. We zijn in gesprek gegaan over de precieze wensen en behoeften en hebben op basis daarvan een maatwerktraject samengesteld. Als het om maatwerk gaat, is er veel mogelijk. Organisaties kunnen ons altijd benaderen met specifieke opleidingsvraagstukken. We kijken samen naar de mogelijkheden die er zijn en adviseren over de beste opties. Daarnaast hebben we ook een opleidings- en trainingsaanbod. Door voortdurend met organisaties in gesprek te zijn over ontwikkelingen in de branche, stellen we dat aanbod samen.” 

Slimme inzet personeel

Het traject voor zorgondersteuners bij Azora ging in april dit jaar van start. Net voor de drukke zomerperiode aanbrak, waren de deelnemers zover om zelfstandig basiszorg te verlenen aan cliënten. “Cliënten die complexere zorg nodig hebben, worden bezocht door onze ervaren, gekwalificeerde thuiszorgmedewerkers. Op die manier zetten we iedere medewerker op basis van zijn kennis en kunde ‘slim’ in en lukt het ons om de juiste zorg te blijven bieden,” legt Sanne uit.  

Laagdrempelig

Maar dat is niet het enige voordeel van het opleiden van zorgondersteuners. “Het is ook een laagdrempelige manier om mensen kennis te laten maken met een baan in de zorg”, aldus Sanne. En dat beaamt Bianka. Ze wilde al langere tijd iets anders, maar vond het lastig om de stap te zetten. “Werken in de zorg leek mij leuk en dankbaar werk, maar helemaal zeker wist ik dat niet. Ik had geen duidelijk beeld van de inhoud van het werk. Bovendien zag ik er tegenop om met een volwaardige opleiding te starten. De twijfel of ik de zorg wel écht leuk genoeg zou vinden en de combinatie van werken, leren en de zorg voor mijn kinderen hielden mij steeds tegen”, legt Bianka uit. Dat gevoel veranderde toen een paar maanden geleden de mogelijkheid voorbijkwam om binnen Azora in de thuiszorg aan de slag te gaan. “De kans die ik kreeg, was bijna te mooi om waar te zijn. Ik kon ‘proeven’ aan het werk en hoefde daarvoor niet eerst een lang opleidingstraject te volgen, maar ‘slechts’ een traject van een paar weken.” 

Buddy

Bianka startte samen met 14 anderen aan het traject. “Ik ging acht weken lang één avond in de week naar het Graafschap College. Daar leerde ik de basis van een aantal zorghandelingen. Ik ging ook direct in de praktijk aan de slag. Ik werd gekoppeld aan een buddy, een ervaren thuiszorgkracht. Samen met deze buddy bezocht ik cliënten en kon ik, onder begeleiding, het geleerde meteen in de praktijk toepassen. Na twee maanden mocht ik alleen op bezoek bij cliënten. Mijn buddy, maar ook andere collega’s van het thuiszorgteam, bleven uiteraard altijd bereikbaar voor vragen. Spannend, maar ontzettend leuk om al zo snel zelfstandig aan de slag te kunnen.” 

Doorleren

Bianka kwam erachter dat een baan in de zorg écht bij haar past. “Je kunt het verschil maken voor mensen. Ze een prettige start van de dag geven of een luisterend oor bieden, bijvoorbeeld.” Ze is zo enthousiast dat ze nu tóch heeft besloten om in augustus met de tweejarige opleiding Verzorgende IG te beginnen, ook bij het Graafschap College. “In de beroepsbegeleidende leerweg. Dat betekent dat ik mijn opleiding combineer met mijn werk bij Azora. Ik blijf niet in de thuiszorg werken, maar ga aan de slag bij verpleeghuis Den Es in Varsseveld. Ik vind het best spannend allemaal, maar heb er wel heel veel zin in.” Jochem: “De opleiding waar Bianka na de zomer mee start, maakt onderdeel uit van ons opleidingsaanbod, duurt gemiddeld drie jaar en wordt afgesloten met een mbo-diploma.”  

Mooie uitkomst

Azora is blij met de keuze die Bianka heeft gemaakt. “We hebben weer iemand enthousiast kunnen maken voor het vak en aan onze organisatie kunnen binden. En dat geldt niet alleen voor Bianka. Van de vijftien cursisten die zijn gestart, gaan er dertien een zorgopleiding doen bij het Graafschap College. Van Verzorgende IG tot Helpende zorg en welzijn. Ze blijven in dienst van Azora. Sommigen starten direct na de zomer al en anderen op een later moment. Een heel mooie uitkomst dus.” 

Klant staat centraal

Op de samenwerking met het Graafschap College kijkt Sanne met een goed gevoel terug. “Het is fijn dat de behoeften en wensen van onze organisatie centraal stonden en op basis daarvan een maatwerktraject is ontwikkeld. De lijntjes zijn kort en dat is prettig. Dat is belangrijk bij dit soort trajecten, omdat theorie en praktijk goed op elkaar moeten aansluiten. Zo kunnen er verbeteringen worden doorgevoerd, ook voor eventuele vervolgtrajecten die er naar alle waarschijnlijkheid wel gaan komen”, aldus Sanne. Jochem kijkt ook terug op een prettige samenwerking. “Azora is actief als het gaat om het ontwikkelen van medewerkers. Onlangs werkten we ook samen bij het omscholen van schoonmaakmedewerkers. Deze medewerkers, in dienst van Azora, zijn ook ingezet in de zorg. Mooi om te zien dat medewerkers binnen Azora met behulp van scholing, al dan niet op maat, kunnen doorstromen naar andere functies.” 

 Meer weten over de opleidingsmogelijkheden? Bekijk ons aanbod , lees meer over opleiden op maat of neem contact op met één van onze relatieadviseurs