Structureel aandacht voor trends en ontwikkelingen

Een bijzondere ontwikkeling binnen de horeca-opleiding van het Graafschap College. Vanaf aankomend schooljaar wordt ‘Achterhoek Food’ als vak structureel opgenomen in het onderwijsprogramma. Het Graafschap College wil de kennis van studenten over lokale producten, lokale ondernemers en een duurzame voedselketen vergroten, zodat zij nog beter kunnen inspelen op trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied en kansen voor de regio kunnen benutten. 

“Dat we in onze opleiding aandacht besteden aan ‘Achterhoek Food’ is op zich niet nieuw. Studenten hebben al een aantal jaren de mogelijkheid om keuzedelen over dit onderwerp te volgen, in de kooklessen gebruiken we veelal lokale producten en regionale voedselproducenten geven gastlessen over hun werkwijze. Wat het bijzonder maakt, is dat we het vanaf volgend jaar structureel inbedden in de opleiding. We zijn een van de eerste mbo-instellingen in Nederland die dat doet”, begint Dennis Vieberink, docent Horeca. 

Beleving

“In de horeca draait het steeds meer om ‘beleving’. Gasten willen eten van hoogwaardige kwaliteit, dat op een verantwoorde manier is geproduceerd. Om je als horecaprofessional te onderscheiden, wordt het steeds belangrijker om op dit gebied een visie te ontwikkelen die bij je past en je gasten ‘jouw verhaal’ te vertellen. Bijvoorbeeld over de herkomst van je producten of de bereiding van je gerechten”, aldus Dennis.  

Duurzaam

Een andere ontwikkeling die de horecabranche raakt, is de noodzakelijke transitie naar een duurzame voedselketen. Dennis: “Waarom zou je producten ver weg inkopen als het ook dichtbij te verkrijgen is? Alleen al het vervoer is een enorme belasting voor het milieu. Voor de kwaliteit van de producten hoeft het echt niet, want in de regio zijn veel ambachtelijke ondernemers die fantastische producten maken. Ook hebben we te maken met een constante groei van de wereldbevolking. Het wordt steeds moeilijker om voedselzekerheid te garanderen. Daarom moeten we voedselverspilling tegengaan, bijvoorbeeld door een dier ‘van kop tot kont’ te gebruiken.  

Vooroplopen

“We willen dat onze studenten tijdens de opleiding een ‘mindset’ ontwikkelen die aansluit bij deze trends en ontwikkelingen en voldoende kennis en ervaring opdoen om te ontdekken welke werkwijze of producten bij hen passen. Maar we leren ze ook om regionale producten te ‘vermarkten’, door het verhaal achter een concept of product aan de gast te vertellen (storytelling). Daarvoor is nauwe samenwerking met lokale ondernemers belangrijk. Hoe komt een product tot stand? Hoe kan verspilling tegen worden gegaan? Welke creatieve en innovatieve oplossingen zijn er om een product of productieproces duurzamer te maken? Uiteindelijk is het doel dat onze studenten vakmensen worden die in kunnen spelen op actuele trends en ontwikkelingen en daardoor vooroplopen”, aldus Dennis.  

Thema’s

“Tijdens de lessen over ‘Achterhoek Food’ staat iedere keer een thema centraal, zoals zuivel, aardappelen, granen, vlees en groenten. Neem bijvoorbeeld het thema aardappelen. We gaan in de regio op zoek naar verschillende rassen, onderzoeken per ras de smaakeigenschappen, nemen het productieproces en het vervoer naar de gebruiker onder de loep en hebben aandacht voor storytelling. Een deel van de lessen wordt verzorgd door onze eigen vakdocenten, maar we zoeken ook samenwerking met lokale (horeca-)ondernemers. Samen.Leren.Delen., de visie van het Graafschap College, is ook hier het uitgangspunt.” 

Volop in beweging

Ook binnen andere opleidingen leren we onze studenten, de professionals van de toekomst, om in te spelen op belangrijke trends en ontwikkelingen binnen hun vakgebied. Dit gebeurt op dit moment vooral projectmatig. Steeds meer onderwijsteams bekijken de mogelijkheden om het structureel op te nemen in hun onderwijsprogramma. Kortom, het Graafschap College is volop in beweging!