Sa­men­wer­kin­gen

Samen be­we­gen: fun­da­ment voor beter sa­men­wer­ken

Graaf­schap Col­le­ge en ROC van Twen­te wer­ken steeds meer samen om be­roeps­on­der­wijs in Oost-​Nederland nog beter op de kaart te zet­ten. Ook op het ge­bied van be­we­gen en ge­zond­heid zoe­ken ze el­kaar op. Gerald Oude Alink (ROC van Twen­te) en Rick Klein­hes­se­link (Graaf­schap Col­le­ge) zijn kar­trek­kers in be­we­gen en vi­ta­li­teit. “Door laag­drem­pe­li­ge in­for­me­le be­wee­gi­ni­ti­a­tie­ven komen me­de­wer­kers van beide scho­len au­to­ma­tisch in ge­sprek. Dan wordt sa­men­wer­ken veel mak­ke­lij­ker.”

Her­bert Pran­ge (Graaf­schap Col­le­ge) en Leon Ab­bink (ROC van Twen­te) zijn kwar­tier­ma­kers voor de sa­men­wer­king tus­sen beide in­stel­lin­gen. Ze be­na­der­den Gerald Oude Alink (ma­na­ger Sport­bu­reau en co­ör­di­na­tor Ge­zon­de School) en Rick Klein­hes­se­link (ad­vi­seur vi­ta­li­teit) hoe zij de sa­men­wer­king zien van­uit het per­spec­tief van be­we­gen, sport en ge­zond­heid. Of zij idee­ën had­den om op een or­ga­ni­sche ma­nier beide ROC’s  te ver­bin­den. 

Koren op de molen van Gerald en Rick. Zowel Graaf­schap Col­le­ge als ROC van Twen­te zijn al lang bezig met ini­ti­a­tie­ven als De Ge­zon­de School. Rick: “Het mooie van sport, be­we­gen en vi­ta­li­teit is, dat het een mid­del tot ver­bin­den is. Je leert el­kaar na­me­lijk heel an­ders ken­nen door samen din­gen te doen dan via de ge­brui­ke­lij­ke veel for­me­le­re over­leg­gen.” Gerald: “Als je men­sen met el­kaar op een leuke en na­tuur­lij­ke ma­nier ver­bindt, vol­gen or­ga­ni­sa­ties wel. An­ders­om is veel las­ti­ger.”

Golf, vol­ley­bal en kunst

Sport en be­we­gen wordt in­mid­dels in­ge­zet om laag­drem­pe­lig men­sen van ROC van Twen­te en Graaf­schap Col­le­ge met el­kaar in con­tact te bren­gen. Zon­der dat daar nu di­rect een op­dracht van de be­stu­ren aan ten grond­slag ligt. Ook les­sen samen geven, is op dit mo­ment niet de in­steek. Rick: “De af­stand is toch zes­tig ki­lo­me­ter wat het prak­tisch las­ti­ger maakt.” Doel is dat er au­to­ma­tisch een band ont­staat, door so­ci­a­le events te or­ga­ni­se­ren. 

Een voor­beeld: re­cen­te­lijk heb­ben bei­den een golf­cli­nic en een vol­ley­bal­toer­nooi ge­or­ga­ni­seerd, waar me­de­wer­kers van beide scho­len aan mee kun­nen doen. Rick: “Door de ge­sprek­ken tus­sen hole 7 en 8, of de break tus­sen twee vol­ley­bal­wed­strij­den, ont­staat van­zelf in­te­res­se in el­kaar. Hé, hoe doen jul­lie dat nou? Zon­der dat daar dus di­rect con­se­quen­ties aan ver­bon­den zijn.” 

Gerald: “Zo ver­tel­de Leon Ab­bink op de golf­baan hoe we nu al sa­men­wer­ken en wat de plan­nen zijn. Sport en be­we­gen lenen zich daar ge­wel­dig voor. Maar denk ook aan kunst en cul­tuur met het ‘Lief­des­pad’, een wan­de­ling langs kunst­pro­jec­ten. Wan­de­len is ook be­we­gen. Dat kun je ook met col­le­ga’s van beide or­ga­ni­sa­ties doen. Door be­we­gen in te zet­ten, leren we el­kaars taal spre­ken.” Rick: “Samen met Gerald heb ik het op een­zelf­de ont­span­nen ma­nier er­over hoe hij din­gen op­pakt aan­gaan­de ge­zond­heids­is­sues bij jon­ge­ren. Hoe be­na­de­ren zij het tra­ject van een Ge­zon­de School bij­voor­beeld? En hoe doen wij dat? Zo leren wij ook van el­kaar.”

Am­bas­sa­deurs

Deze vorm van in­ter­ac­tie is pri­mair ge­richt op me­de­wer­kers van beide in­stel­lin­gen, en dus niet geënt op stu­den­ten om hen aan­spo­ren tot ge­zon­der leven en meer be­we­gen. Toch is er wel een link tus­sen stu­dent en do­cent. Gerald: “Door me­de­wer­kers van ROC van Twen­te en het Graaf­schap Col­le­ge mee te nemen in sport, be­we­gen en vi­ta­li­teit, cre­ë­ren we am­bas­sa­deurs voor ge­zond­heid. Krijg je me­de­wer­kers mee in een ge­zon­de ma­nier van leven, dan staan ze toch an­ders in de klas, en stra­len ze ook die ge­zon­de aan­pak uit naar de stu­den­ten. Op die ma­nier zijn stu­den­ten dus toch in­di­rect wel be­trok­ken bij onze aan­pak.” 

Een ge­meen­schap­pe­lij­ke fiets­tocht, een wan­del­tocht onder de naam ‘step­tem­ber’: idee­ën ge­noeg om beide scho­len let­ter­lijk en fi­guur­lijk in be­we­ging te krij­gen. Rick: “En in­hou­de­lijk doen we in­mid­dels ook wel wat. We delen ken­nis in keu­ze­de­len. Hoe biedt de ene or­ga­ni­sa­tie die les­sen aan, en hoe de ander? Uit­ein­de­lijk wil­len we zo door ac­tief met el­kaar te be­we­gen een olie­vlek­wer­king cre­ë­ren. Aan el­kaar snuf­fe­len om zo mak­ke­lij­ker van el­kaar te leren samen te wer­ken. Denk aan een on­der­werp als vapen en on­li­ne gok­ken: dat speelt bij beide in­stel­lin­gen. Hoe kun­nen we nu samen zo’n maat­schap­pe­lijk vraag­stuk aan­vlie­gen?” 

Maar ook op HR-​gebied kan be­we­gen een mooi in­stru­ment zijn om vi­ta­le me­de­wer­kers te krij­gen. Gerald zegt over­all over de aan­pak van de sa­men­wer­king: “Begin met fun en ver­bin­ding, dan volgt de in­houd van­zelf wel.”