Slovenië ontdekt STRAX bij het Graafschap College

Afgelopen week verwelkomden we collega’s uit Slovenië. Onder andere docent Saso Stanojev en Igor Pesek, hoofd Digitalisering van het Onderwijs bij het Sloveense Ministerie van Onderwijs, kwamen naar Nederland om meer te leren over STRAX, het platform voor onderwijsinnovatie van het Graafschap College. De dagen bestonden uit workshops en inspirerende gesprekken, die inmiddels zelfs tot internationale vriendschappen hebben geleid. “We hebben het nu al over ons volgende bezoek.”

STRAX bevindt zich in het CIVON in Ulft, en richt zich op het innoveren van onderwijs. Medewerkers van het Graafschap College worden er uitgedaagd om met nieuwe ict-technologieën hun onderwijs nog beter, aantrekkelijker en efficiënter te maken. “Een prachtige manier van onderwijsontwikkeling”, vertelt Saso Stanojev. “STRAX creëert een ruimte die docenten inspireert. Zulke initiatieven kennen we al wel voor studenten, maar niet voor docenten. Dat intrigeert ons enorm.”

STRAX als inspiratie

Het is niet de eerste keer dat Saso in Nederland is. Vóór deze uitwisseling was hij al twee keer eerder hier. “Hoe vaker ik hier kom, hoe enthousiaster ik word. Vandaar dat we het principe STRAX hebben aangekaart bij het Ministerie van Onderwijs.” Ook in Slovenië zijn ze namelijk continu bezig om hun onderwijs te vernieuwen. “Alleen heb je dan wel inspiratie nodig”, voegt Igor Pesek toe. “Die inspiratie vonden we in STRAX. En dus wilden we graag op bezoek komen, om dat rolmodel in levende lijve te ervaren. Het is een unieke kans voor onze mensen om letterlijk buiten de grenzen te kijken. Even buiten je dagelijkse omgeving in contact komen met nieuwe onderwijsmanieren, andere ict-benaderingen en elkaar. Dat werkt toch het beste.”

Zeker omdat het Sloveense onderwijs meer wil inzetten op bijvoorbeeld ondernemerschap en groen. “Maar met elkaar een aanpak bedenken op basis van zulke abstracte begrippen, is best een uitdaging. Door ergens op bezoek te gaan en inspiratie op te doen, komen we op praktischere ideeën.”

Innovators in de spotlight

Wat hen zo aanspreekt aan STRAX? “De verschillende onderwijstechnologieën voor verschillende vakken die er voor het grijpen liggen”, gaat Igor verder. “Er zijn altijd innovators in scholen, maar meestal blijven die verborgen. Bij STRAX worden ze juist uitgenodigd om samen te creëren op één centrale plek.”

Aan de hand van allerlei workshops en sparringsessies, deed de Sloveense delegatie ideeën op om mee te nemen naar hun eigen onderwijssysteem. Maar ook voor het Graafschap College waren het leerzame dagen, vertelt docent Joop van der Horst: “Het zet ons ook weer even op scherp. Elke dag stappen we het CIVON binnen en beginnen we gewoon aan onze dagelijkse werkzaamheden. Door zo’n bezoek beseffen we dat ons werk echt bijzonder en uniek is. En dat we dat niet zomaar voor lief moeten nemen.”

Een fijne bijkomstigheid is de vriendschappelijke omgang tussen STRAX en de Sloveense delegatie. “Iedereen is blij met het bezoek, en gaat vol energie naar huis”, concludeert Saso. “Vriendschap was niet het hoofddoel van de uitwisseling, maar dat we het zo goed met elkaar konden vinden, maakt het wel ontzettend leuk.” Het volgende bezoek staat dan ook alweer gepland. “Die verbinding is super belangrijk”, sluit Igor af. “Samenwerking en kennisdeling blijven de sleutel tot vooruitgang, zowel nationaal als internationaal.”