Graafschap College leidt operators op bij KME

“Dankzij modulaire opzet bieden we gewenste flexibiliteit”

Enkele maanden geleden zijn KME Netherlands, een koper- en messingproducent in Zutphen, en het Graafschap College een samenwerking aangegaan. Het Graafschap College biedt incompany en op maat de opleiding Operator (op niveau 2 en 3) aan voor medewerkers van KME.  

“Wij waren op zoek naar een partner die ons kon helpen met het opleiden van operators. Ik heb contact opgenomen met het Graafschap College en al snel zaten we om tafel om onze wensen te bespreken”, begint Rianne Dannenberg, opleidingscoördinator bij KME. Ze vertelt verder: “We hadden zowel inhoudelijke als praktische wensen. Onderdelen binnen ons productieproces zijn specifiek voor KME. Je wilt graag dat hier in de opleiding op in wordt gespeeld. Daarnaast wilden we het studeren voor onze medewerkers zo ‘makkelijk’ mogelijk maken. Geen reistijd, starten op ieder gewenst moment en leren in eigen tempo.”  

Modulaire opleiding

Frank Haarsman, senior docent bij het Graafschap College, was een van de betrokkenen bij de gesprekken met KME. “Als Graafschap College komen we graag zoveel mogelijk aan de scholingswensen van onze klanten tegemoet. We gaan samen op zoek naar een passend aanbod. In het geval van KME hebben we de opzet van de opleiding Operator, die we al sinds 2008 aanbieden, daarvoor aangepast. We hebben er een modulaire opleiding van gemaakt, zodat we de gewenste flexibiliteit kunnen bieden”, aldus Frank.  

Incompany

Om de reistijd voor medewerkers te beperken, wordt de opleiding incompany aangeboden. “Dat doen we met deze opleiding altijd. Onze studenten kunnen het vak van operator het beste leren in de praktijk. Daar zijn alle machines, daar gebeurt het. Door studenten op locatie op te leiden, kunnen we de praktijklessen inhoudelijk passend maken voor het bedrijf. Binnen KME is de begeleiding in de praktijk goed geregeld. Iedere student heeft een praktijkbegeleider die op de werkvloer aanwezig is. De beoordeling wordt door een praktijkopleider gedaan. Dat is vaak de leidinggevende van de afdeling. Voor het theoretische deel van de opleiding en de verplichte vakken, zoals Nederlands, rekenen en burgerschap, komen docenten van het Graafschap College dan naar het bedrijf”, vertelt Frank. Dat het Graafschap College vaker bbl-opleidingen incompany aanbiedt was voor KME een grote plus. “We wilden een partner met ervaring op dit gebied, zodat we niet hoefden uit te vinden of en hoe dit zou moeten werken’, zegt Rianne.  

Maatwerk

In april vonden de eerste gesprekken plaats en in oktober startten de eerste medewerkers van KME met de opleiding. “Inmiddels hebben we een groep van 11 studenten, tussen de 18 en 46 jaar, die zes verschillende trajecten volgen. Dankzij de modulaire opzet kunnen we tegemoetkomen aan de persoonlijke leerwensen van iedere student”, licht Frank toe. David de Leur en Niek de Beus zijn twee studenten die in oktober met de opleiding zijn gestart. Beiden werken bij KME en hadden een scholingsbehoefte. David: “Ik heb hiervoor gewerkt als mediavormgever en dtp’er. Na een tijdje kwam ik erachter dat dat niet het werk was wat ik wilde blijven doen. Ik werk nu een paar maanden in de gieterij van KME en wil me laten omscholen tot operator.” Niek heeft al veel ervaring als operator. “Ik heb ruim 20 jaar als operator bij een enveloppenproducent gewerkt. Doordat de vraag naar enveloppen daalde, ging het bedrijf failliet. Ik ben toen bij KME aan de slag gegaan. Ik heb mijn LTS-diploma en veel ervaring, maar geen mbo-diploma. Dat diploma wil ik nu gaan halen.” 

Voordelen

Voor beide mannen een stap om weer de schoolbanken in te gaan. “Het scheelt enorm dat we de opleiding hier op het bedrijf kunnen volgen. Geen reistijd en daardoor goed te combineren met het werk in ploegendiensten”, vindt David. Niek beaamt dat en ziet nog andere voordelen: “Doordat je werkplek ook je leerplek is, kun je soms tussen je werk door, als daar tijd voor is, met opdrachten voor school aan de slag. Ook is het prettig dat je vooral zelfstandig werkt. Donderdag is onze lesdag en dan is Frank hier aanwezig. Hij geeft geen klassikaal les, maar begeleidt iedereen individueel. Zo kan ik dus in mijn eigen tempo lekker doorwerken.” Frank vult aan: “Van klassikaal lesgeven zijn we inderdaad afgestapt. Ik geef alleen uitleg in groepjes als ik merk dat bij meerdere studenten dezelfde vraag leeft. Voor de rest gaat iedereen zelfstandig aan de slag. Voor de opleiding maken we gebruik van digitaal lesmateriaal. Dit is lesmateriaal dat in samenwerking met meerdere scholen is ontwikkeld. Via het systeem is ook de communicatie tussen de student, praktijkopleider, praktijkbegeleider en docent mogelijk.” 

Kansen

“Als KME vinden wij het opleiden van onze medewerkers belangrijk. Enerzijds helpt het ons bij het werven en behouden van personeel. Anderzijds is het voor medewerkers goed dat zij zich ontwikkelen. Niets moet, maar als medewerkers scholingsbehoeften hebben, willen wij hen die kans geven.” David en Niek zijn blij met deze kans. “Een diploma helpt je verder. Het maakt je minder afhankelijk. En het is ook leuk om te leren, ook nu ik al wat ouder ben”, aldus Niek. Dat laatste zorgt soms voor grappige situaties. Lachend vertelt hij: “Onlangs was ik op een van de locaties van het Graafschap College. Ik moest daar mijn examen Nederlands doen. Examens voor de verplichte vakken kunnen niet op het bedrijf worden gemaakt. Er zaten zo’n 40 studenten van allerlei opleidingen in het lokaal. Ik was duidelijk de oudste. Toen ik ging zitten, zag ik ineens dat ik naast mijn veel jongere neefje van 18 zat. Hij moest ook examen doen. Leuk, toch?” 

Tevreden

Rianne is tevreden over de samenwerking met het Graafschap College: “Fijn dat aan onze wensen tegemoet is gekomen en dat we snel van start konden gaan. Het loopt ook goed allemaal. Binnenkort gaan weer een aantal medewerkers starten met de opleiding.” Frank is ook tevreden over het verloop: “De modulaire opzet van de opleiding werkt goed in de praktijk. We kunnen echt maatwerk bieden en dat is voor de studenten heel fijn. Wel moeten we scherp zijn op hun voortgang. Doordat de opleiding zo flexibel is, is het belangrijk dat studenten een goede planning voor zichzelf maken en op tijd om hulp vragen als zij dat nodig hebben. De planning is regelmatig onderwerp van gesprek, zodat we de voortgang goed kunnen monitoren.” David en Niek zijn heel enthousiast en enorm gemotiveerd. Beiden willen na het afronden van hun huidige opleiding verder leren. “Als je kansen krijgt, moet je ze pakken”, aldus Niek. 

Meer informatie?

Wilt u naar aanleiding van dit artikel meer informatie over ons opleidingsaanbod of onze mogelijkheden voor scholing op maat? Lees hier meer informatie of neem contact op met een van onze adviseurs. Zij gaan graag met u in gesprek om uw wensen en behoeften te bespreken.