Riksja-taxi en flexibel stroompunt winnen Euregionale Business Jump

Vandaag was bij ICER in Ulft de afsluiting van de eerste Euregionale Business Jump. De 16 deelnemers aan deze stoomcursus ondernemen presenteerden hun uitgewerkte ideeën aan een professionele jury. Sem Visser, Thijs Vriezen en Rob Hesseling van het Graafschap College en Fatih Özden van Berufskolleg Bocholt West werden de winnaars. De jury beoordeelde het idee van de drie Nederlandse studenten (een flexibel stopcontact) en het idee van de Duitse Fatih (een milieuvriendelijke Riksja als vervanger van de autotaxi in een aantal Duitse steden) als beste. De winnaars ontvingen uit handen van Otwin van Dijk (burgemeester van Oude IJsselstreek) en Elisabeth Kroesen (plaatsvervangend burgemeester van Bocholt) hun prijs. Ze kunnen de komende tijd rekenen op extra begeleiding bij het verdere uitwerken van hun idee.

Voorbereiden en binden

De Business Jump, die voor de derde keer plaatsvond maar voor het eerst in Euregionaal verband, werd van 17 tot en met 19 december georganiseerd door het Graafschap College, het Centrum voor Jong Ondernemen, de Stadtsparkasse Bocholt en drie Duitse Berufskollegs uit Bocholt. Enerzijds om jongeren voor te bereiden op het starten van een eigen onderneming. Bijvoorbeeld door hen te helpen bij het uitwerken van ideeën en het ontwikkelen van ondernemersvaardigheden. Anderzijds om, in het licht van de krimp, jongeren te binden aan de regio. De Achterhoek is een van de meest innovatieve regio’s van Nederland en biedt veel kansen voor ondernemerschap.

Euregionale samenwerking

Dit jaar namen voor het eerst ook Duitse studenten deel aan de Business Jump. Er is samenwerking gezocht met Duitse scholen in het grensgebied. “Met name in de Euregio krijgen zowel Nederlandse als Duitse jongeren in de toekomst met elkaar te maken. Of ze nu in dienst gaan bij een werkgever of ondernemer worden. Zowel het Graafschap College als de Duitse Berufskollegs vinden het belangrijk om studenten hier tijdens de opleiding op voor te bereiden en te zorgen dat ze de zogenaamde Euregionale competenties ontwikkelen. Het gaat hierbij om vaardigheden op het gebied van communicatie en cultuur. Tijdens de Business Jump werkten de Nederlandse en Duitse studenten intensief met elkaar samen. Gezamenlijk werkten ze aan het opstellen van een businessplan en het voorbereiden van een pitch”, aldus Stan Buil, projectmanager van het Euregioproject ‘Leren zonder Grenzen’.

Afwisselend programma

De studenten namen deel aan een afwisselend programma. Zo volgden ze workshops van Nederlandse en Duitse ondernemers, vertelden ervaren ondernemers met een bijzonder idee hun succesverhaal en was er tijd om, onder begeleiding van een coach, te werken aan een businessplan. Het programma werd afgesloten met een pitch. De deelnemers presenteerden hun idee aan een professionele jury.

Enthousiast

Zowel de deelnemende studenten als de betrokken docenten kijken terug op drie geslaagde dagen. “Het enthousiasme en de ambitie van de groep studenten was bijzonder groot. De eerste dag moesten de studenten nog even wennen aan elkaars taal, maar tijdens dag twee en drie was hier geen sprake meer van. Mooi om te zien”, aldus een van de docenten. De winnaars kijken tevreden terug op de afgelopen dagen: “We vinden het ontzettend leuk dat we hebben gewonnen. De workshops over financiering en de masterstories waren leuk en informatief. Het was goed dat we een prototype van ons flexibele stopcontact hadden gemaakt, zodat de jury er een goed beeld van kreeg.”