Hybride docenten voor de klas

WIN-WIN-WIN-WIN

Bij het Graafschap College werken steeds meer hybride docenten. Hybride docenten combineren hun docentschap met een andere baan, bijvoorbeeld in het bedrijfsleven of als zelfstandig ondernemer. Deze ontwikkeling past bij de uitdagingen waar het onderwijs en de arbeidsmarkt de komende jaren voor staat en is voor alle betrokken partijen (docent, werkveld, Graafschap College én student) een WIN situatie.  

Maikel Gruwel werkt sinds een paar maanden bij het Graafschap College. Iedere woensdag geeft hij, samen met een docent, bij het CIVON in Ulft les aan studenten van de opleiding Middenkader engineering en Smart Industry. Maikel combineert deze baan met een baan als medewerker research en development bij de Nijhuis Group in Winterswijk, een bedrijf dat machines en machineonderdelen maakt voor de voedingsmiddelenindustrie. “Nooit gedacht dat ik in het onderwijs terecht zou komen”, begint Maikel. Hij vertelt verder: “Ruim 4 jaar geleden heb ik bij het Graafschap College de opleiding Mechatronica afgerond. Tijdens mijn opleiding liep ik stage bij Nijhuis. Na het behalen van mijn diploma ben ik daar in dienst gegaan. Vanuit Nijhuis ben ik betrokken bij verschillende activiteiten om techniek onder jongeren te promoten. Daarnaast is het begeleiden van stagiairs onderdeel van mijn werk. Ik kom daardoor regelmatig in contact met medewerkers van het Graafschap College en zo kwam enkele maanden geleden ter sprake of ik een dag in de week als docent aan de slag wilde gaan. Een mooi idee, waar ik oren naar had. Ik ben met het Graafschap College in gesprek gegaan over de mogelijkheden en ook bij Nijhuis heb ik mijn plannen besproken. Al snel merkte ik dat ik op alle medewerking kon rekenen”, vertelt Maikel.  

Anders samenwerken

De Nijhuis Group en het Graafschap College werken al geruime tijd samen. “De samenwerking bestond er tot nu toe vooral uit dat we stagiairs van het Graafschap College binnen ons bedrijf een plek bieden. Maar de huidige ontwikkelingen binnen de maakindustrie en op de arbeidsmarkt vragen om andere, intensievere, vormen van samenwerking“, aldus Carolien Nijhuis, directeur Nijhuis Group. “Over en weer kennisdelen wordt steeds belangrijker. Doordat Maikel, die binnen Nijhuis onder andere verantwoordelijk is voor innovatie, wekelijks bij het Graafschap College is, kan deze kennisdeling tussen ons bedrijf en het onderwijs plaatsvinden.”  

Hart en passie volgen

Ik vind het belangrijk dat medewerkers hun hart en passie volgen. Als medewerkers dat niet doen, worden ze belemmerd in hun ontwikkeling en gaat ‘de schoen’ op den duur wringen. Dat is zowel voor medewerker als werkgever geen wenselijke situatie. Toen Maikel aangaf één dag in de week als docent aan de slag te willen, hebben we samen naar zijn takenpakket gekeken. Werkzaamheden waar hij minder energie van krijgt, hebben we in de organisatie anders belegd. Op die manier ontstond ruimte. Maikel kan doen wat hij leuk vindt en wij zijn blij dat we Maikel als medewerker voor ons bedrijf behouden“, legt Carolien uit. “Bij het Graafschap College treft Maikel wekelijks studenten. De toekomstige professionals die we in de maakindustrie, en dus ook bij Nijhuis, hard nodig hebben. Dit nauwe contact is voor ons als bedrijf heel waardevol.”  

Veel mogelijkheden

Maikel heeft geen opleiding tot docent gevolgd. Daarom werkt hij altijd onder verantwoordelijkheid van een bevoegd docent en wordt hij maximaal zes uur per week ingezet. Bij het Graafschap College werken ook bevoegde hybride docenten. Deze medewerkers hebben wel een docentenopleiding gevolgd en werken over het algemeen meer uren. Denk bijvoorbeeld aan zij-instromers“, licht Saskia van Rijn, P&O adviseur bij het Graafschap College, toe. “Er is dus heel veel mogelijk. We gaan graag in gesprek met mensen, professionals uit diverse branches, die geïnteresseerd zijn in een onderwijsbaan, want ook voor het Graafschap College is de inzet van hybride docenten een WIN.”  

Directe koppeling praktijk

Dat beaamt Maarten Jacobs, opleidingsmanager Engineering en leidinggevende van Maikel: “De verbinding tussen het werkveld en onderwijs is van groot belang. Alleen door afstemming en kennisdeling kunnen we de toekomstige vakkrachten opleiden die het bedrijfsleven zo hard nodig heeft. Werken met hybride docenten is een manier om met het bedrijfsleven in contact te zijn. Voor onze studenten is het aantrekkelijk om de ‘praktijk in huis’ te halen. Ze leren er veel van als op school direct de koppeling met de praktijk kan worden gemaakt.” Daarnaast is er voor het Graafschap College nog een ander voordeel van het hybride docentschap. “Ook wij hebben te maken met de gevolgen van een krappe arbeidsmarkt. Het is, in bepaalde gevallen, steeds lastiger om geschikte docenten te vinden. Hybride docenten zijn geen structurele oplossing voor dit probleem, maar dragen er zeer zeker aan bij, aldus Maarten.  

Mooie kans

Maikel is enthousiast en ziet zijn nieuwe uitdaging als een mooie afwisseling op zijn baan bij Nijhuis. Ik vind het leuk om mijn kennis over te dragen aan studenten. Mijn meerwaarde is dat ik kan vertellen hoe dingen er in de praktijk aan toegaan. Ik merk dat studenten daarin zijn geïnteresseerd.Maikel krijgt er ook veel voor terug. “Ik leer van mijn collega’s hoe je kennis overdraagt aan anderen en zie het nauwe contact met het Graafschap College als een van de manieren om bij te blijven op mijn vakgebied. Daarnaast wordt mijn netwerk groter. Wat wel grappig is, mijn oud-docenten zijn nu mijn collega’s. We sparren en wisselen kennis uit. Als je affiniteit met het onderwijs hebt, raad ik zeker aan om eens het gesprek over hybride docentschap aan te gaan.” Maikel weet nog niet of hij de docentopleiding wil volgen. “Die mogelijkheid is er wel, maar ik ben op dit moment bezig met de opleiding Technische bedrijfskunde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Over 1,5 jaar ben ik als het goed is afgestudeerd. Dan zie ik wel weer verder. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik deze mooie kans van Nijhuis en het Graafschap College heb gekregen.”