Unieke samenwerking tussen Graafschap College en regionale truckbedrijven

WABCO-training voor (aankomend) bedrijfsautotechnici schot in de roos

Eind maart organiseerde het Graafschap College in samenwerking met WABCO Academy een driedaagse training voor studenten van de opleiding bedrijfsautotechniek én medewerkers van een aantal regionale truckbedrijven. Op de locatie van het CIVON innovatiecentrum  in Ulft kregen de twintig deelnemers een intensieve scholing op het gebied van pneumatische remsysteem van vrachtwagencombinaties. Docent bedrijfsautotechniek Sellam Mouhdad was een van de initiatiefnemers voor deze unieke training: “Kwalitatief goed onderwijs, goed opgeleide medewerkers en voldoende instroom van jonge bedrijfswagentechnici vragen om een intensieve samenwerking tussen de truckbedrijven in de Achterhoek en het Graafschap College. Zo geeft het Graafschap College samen met STA (Samenwerkende Truckbedrijven Achterhoek) voorlichting bij VMBO-scholen en op de techniekdagen, om zo jongeren te interesseren voor de bedrijfsautotechniek.  Ook bieden we, naast het reguliere onderwijs, trainingen aan in de regio Achterhoek. Dat scheelt voor de truckbedrijven organisatie- en reistijd. Op deze manier kan het Graafschap College de niet alleen de eigen studenten goed opleiden maar ook bedrijven adviseren en ondersteunen bij het ontwikkelen van hun huidige medewerkers. In samenwerking met WABCO, fabrikant en leverancier van luchtdrukremmen, hebben we nu voor het eerst gezamenlijk deze driedaagse training georganiseerd. Een schot in de roos, zo blijkt uit de positieve reacties.”

Remtechniek van het prille begin tot ‘state-of-the-art’

De training wordt gegeven door WABCO-trainer Marco Koper: “Normaal verzorgen we deze cursus in ons kantoor in Capelle, nu dus in de prachtige ruimtes van het CIVON Innovatiecentrum. Ideaal omdat de deelnemers nu niet ver hoeven te reizen. Omdat het conventionele pneumatische remsysteem nog altijd de basis is van onze hedendaagse elektrische systemen, is begrip en kennis van die basis noodzakelijk. We bouwen de moeilijkheidsgraad langzaam op, van ABS maken we de stap naar EBS en volgen de ontwikkelingen in de WABCO Trailer EBS modulatoren. Eigenlijk dus van het prille begin tot aan de huidige ‘state-of-the-art’ technieken. Voor deze technische reis hebben wij drie dagen nodig. Twee zeer intensieve dagen van systeemuitleg, praktische oefeningen en praktijkopdrachten op schaalmodellen, en een derde dag training over met aanvullende systemen. Elke dag wordt afgesloten met een test, een competentiemeting.”

Strenge beoordeling nodig voor veiligheid

Voor elk onderdeel van de training moet minimaal een 7 worden behaald: “Omdat het werken aan deze systemen een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt, het gaat uiteindelijk om het veilig aan het verkeer kunnen deelnemen met een grote truck-combinatie, zijn we daar streng in,” gaat Marco Koper verder. “Ook kan ik zo zien of ik het als trainer allemaal goed heb uitgelegd en of de deelnemer echt inzicht heeft in hoe de systemen en componenten werken en ook overziet hoe wijzigingen in het systeem het voertuiggedrag beïnvloeden. Heeft een deelnemer aan alle eisen voldaan, dan krijgt hij of zij een certificaat en een PIN bevoegdheid waarmee beveiligde delen van de software worden vrijgegeven en men de instelling kan wegschrijven in de remmodulator.” Omdat technologische ontwikkelingen razendsnel gaan, is het van groot belang dat monteurs zich blijven ontwikkelen en ook vastleggen welke kennis is opgedaan.”

‘Mooi dat het in onze regio is!’

Deelnemers aan de training waren, zoals al aangegeven, erg enthousiast. “Ik vind het een goede zaak dat het Graafschap College dit heeft georganiseerd in onze regio,” geeft Mike Raben aan. “Een prachtige ruime locatie met goede voorzieningen, waar je je goed kon concentreren. Er werd goede uitleg gegeven, niet alleen voor de studenten maar ook voor de mensen uit de praktijk.”  Jarno Aalbers vult aan: “Een prima opbouw van de moeilijkheid en praktijk- en werkplaatsgerichte opdrachten. Iets wat voor ons natuurlijk van groot belang is.” Bram Tombergen is ook erg positief: “Het was mooi dat theorie telkens met praktijk werd afgewisseld, dat werkte goed voor mij. Verder denk ik dat mijn bedrijf als het verder af was geweest, mij niet zo makkelijk had laten deelnemen.  Ik ben blij dat ik de training heb kunnen volgen.”